Μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2021 μπαίνουν οι βάσεις για να γυρίσει σελίδα ο ελληνικός σιδηρόδρομος. Το τελευταίο βήμα που θα φέρει πραγματικά υψηλές ταχύτητες με το τρένο στη διαδρομή Αθήνα – Θεσσαλονίκη εντός του 2022 βρίσκεται προ των πυλών.
Παράλληλα, ως το καλοκαίρι θα τροχοδρομήσουν από την ΕΡΓΟΣΕ τα έργα, ύψους 3,3 δισ. ευρώ, που θα ανοίξουν στη χώρα μας τον δρόμο για να εξελιχθεί με αξιώσεις σε κέντρο logistics της Νοτιοανατολικής Μεσογείου.
«Ξεπάγωσε» η τηλεδιοίκηση
Πρώτο στοίχημα αποτελεί η ολοκλήρωση του βασικού σιδηροδρομικού άξονα της χώρας, που την τελευταία χρονιά δοκιμάστηκε από το φαινόμενο του «Ιανού» και δοκίμασε παράλληλα τις αντοχές και την εμπιστοσύνη των επιβατών. Και ενώ το πρώτο από τα πολυαναμενόμενα γρήγορα τρένα της ΤΡΑΙΝΟΣΕ αναμένεται να κάνει το επίσημο παρθενικό του ταξίδι στο ελληνικό δίκτυο στα τέλη του ερχόμενου Μαρτίου.
Οι διαχρονικές όμως παθογένειες, όπως η έλλειψη ωριμότητας, οι ελλιπείς διαγωνιστικές διαδικασίες, οι καθυστερήσεις αλλά και οι διαμάχες μεταξύ των εταιρειών έβαλαν ανυπέρβλητα εμπόδια.
Ενα από αυτά ήταν το έργο για την αναβάθμιση του συστήματος σηματοδότησης – τηλεδιοίκησης και την αντικατάσταση 70 αλλαγών τροχιάς σε εντοπισμένα τμήματα του άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας, που «πάγωσε» για τρία χρόνια. Αποτελεί όμως τη βασική προϋπόθεση για υψηλές ταχύτητες με ασφάλεια στο κεντρικό δίκτυο της χώρας.
Υστερα από διαπραγματεύσεις άνω του ενός έτους, η ΕΡΓΟΣΕ έχει βάλει την ολοκλήρωση του έργου στην τελική ευθεία. Η τεχνική λύση για τη συμπληρωματική σύμβαση έχει πια οριστικοποιηθεί, έχει λάβει το «πράσινο φως» του Ελεγκτικού Συνεδρίου και βρίσκεται στην αναμονή της πρόσκλησης για υπογραφή μετά τις πρόσφατες διοικητικές αλλαγές στην ανάδοχο κοινοπραξία. Από την υπογραφή της συμπληρωματικής σύμβασης, σε 14 μήνες ολοκληρώνονται η σηματοδότηση και το ETCS στη γραμμή από την Αθήνα ως τη Θεσσαλονίκη, άρα πιάνεται ο στόχος των τρεισήμισι ωρών.